27.4.18

ΚΙΝΗΤΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ ΤΟΥ '30

Στην Αμερική της δεκαετίας του ΄30, οι άνθρωποι που ζούσαν σε απομονωμένα χωριά είχαν ελάχιστη πρόσβαση στην εργασία, αλλά και στην εκπαίδευση για τα παιδιά τους. Στο Κεντάκι υπήρχαν πολλές τέτοιες απομονωμένες κοινότητες και οι κάτοικοι είχαν μόνο μια ευκαιρία να γνωρίσουν τα βιβλία: τους βιβλιοθηκάριους με τα άλογα.

Ο πρόεδρος Ρούσβελτ προσπαθούσε να βρει έναν τρόπο επίλυσης του προβλήματος. Έτσι έφτιαξε ένα πρόγραμμα για τη διανομή βιβλίων σε αυτές τις περιοχές, ώστε οι κάτοικοι να μορφωθούν και να έχουν περισσότερες πιθανότητες να βρουν δουλειά. Για τη διανομή προσελήφθησαν γυναίκες οι οποίες αμείβονταν με 28 δολάρια το μήνα.




H δουλειά τους δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Πάνω σε ένα άλογο ή ένα μουλάρι, έπρεπε να διανύσουν μέχρι και 120 μίλια μέσα σε μια συγκεκριμένη εβδομάδα, κάθε μήνα, ακόμη κι αν οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν καλές. Χρειάστηκε να περάσουν μέσα από βουνά, ακόμα και χιονισμένα, να διασχίσουν ποτάμια και λασπώδεις περιοχές, ώστε να φτάσουν στον προορισμό τους και να παραδώσουν τα βιβλία στους διψασμένους για μόρφωση κατοίκους. 

Δεν ήταν λίγες οι φορές που αναγκάστηκαν να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις με τα πόδια, κουβαλώντας το βαρύ φορτίο, αν ο προορισμός τους ήταν πολύ απομακρυσμένος και “σκληρός” για τα ζώα τους. Σε αρκετές περιπτώσεις τα άλογα ή τα μουλάρια δεν άντεξαν στη διαδρομή και οι γυναίκες μετέφεραν μόνες τους τα βιβλία στα χωριά.



Τα βιβλία δίνονταν σε σπίτια ή σε σχολικές μονάδες οι βιβλιοθήκες των οποίων ήταν άδειες. Συνολικά αποδέκτες των βιβλίων ήταν 100.000 άνθρωποι σε διάφορα χωριά που εξυπηρετούταν από 30 κινητές βιβλιοθήκες. Κάθε μήνα οι γυναίκες συγκεντρώνονταν στην “έδρα” τους και αποφάσιζαν ποια βιβλία θα φύγουν και για ποιο χωριό. Όταν περνούσε ο μήνας, έπαιρναν τα βιβλία που είχαν δώσει για να τα πάνε αλλού και δάνειζαν καινούργια. Οι κάτοικοι τις περίμεναν με αγωνία. Όταν έφταναν, έτρεχαν κοντά τους κυρίως τα παιδιά φωνάζοντας “δώσε μου ένα βιβλίο να διαβάσω”. 

Οι βιβλιοθηκονόμοι με τα άλογα δεν παρέδιδαν μόνο τα βιβλία αλλά σε πολλές περιπτώσεις δίδασκαν και ανάγνωση. Δυσκολεύτηκαν μέχρι να τις συνηθίσουν οι κάτοικοι, που ήταν επιφυλακτικοί απέναντι σε όσους έρχονταν από μακριά. Στη συνέχεια όμως τους έγιναν απαραίτητες μέχρι που μια οικογένεια αρνήθηκε να μετακομίσει σε άλλη κομητεία επειδή δεν υπήρχε αυτή η υπηρεσία.

Πηγή: Μηχανή του Χρόνου 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ - 2018 #2

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου, οι διάφορες δράσεις των τάξεων του σχολείου μας ολοκληρώθηκαν με την επίσκεψη της συγγραφέως Ζωής Βαλάση

Μετά από πρόσκληση των γονέων και κηδεμόνων του σχολείου, μας επισκέφτηκε και μοιράστηκε μαζί μας ιστορίες και παραμύθια.  Η κυρία Βαλάση συζήτησε με τα παιδιά σχετικά με την αγάπη  για τη συγγραφή και ανάγνωση βιβλίων και απάντησε με χαρά και γλυκύτητα σε όλες τις ερωτήσεις τους.




ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ - 2018


Στις 2 Απριλίου, ημέρα γενεθλίων του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου.

Κάθε χρόνο, διαφορετική χώρα, που συμμετέχει στην ΙΒΒΥ έχει την ευκαιρία να γίνει χορηγός της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου. Επιλέγει ένα θέμα και καλεί ένα γνωστό συγγραφέα να γράψει ένα μήνυμα για όλα τα παιδιά του κόσμου και ένα γνωστό εικονογράφο να φιλοτεχνήσει μια αφίσα.

Το 2018, είναι η σειρά της Λετονίας.Το μήνυμα έγραψε η 59χρονη συγγραφέας ποιήτρια, επιμελήτρια βιβλίων και δραστήριο μέλος προγραμμάτων φιλαναγνωσίας Inese Zandere. 

Έχει γράψει περισσότερα από 30 βιβλία για παιδιά και νέους, μερικά από τα οποία έχουν μεταφραστεί σε ξένες γλώσσες. Έργα της έχουν διασκευαστεί σε κινούμενα σχέδια, θεατρικά έργα και όπερες για παιδιά. Το βιβλίο της Sister and brother (2017). Το 2017 ήταν υποψήφια της Λετονίας για το Διεθνές Βραβείο Άντερσεν (συγγραφή).

Την αφίσα φιλοτέχνησε ο, επίσης Λετονός, γνωστός εικονογράφος και animation film καλλιτέχνης Reinis Petersons. Έχει εικονογραφήσει περισσότερα από 20 βιβλία, ενώ το 2014 ήταν ο υποψήφιος της Λετονίας για το Διεθνές Βραβείο Άντερσεν (εικονογράφηση) και επί πέντε συνεχή έτη (2013-2017) υποψήφιος για το διεθνές βραβείο Astrid Lindgren.

Οι άνθρωποι τείνουν προς τον ρυθμό και την τάξη με τον τρόπο που η μαγνητική ενέργεια οργανώνει τα μεταλλικά ρινίσματα σ’ ένα πείραμα φυσικής ή όπως μια νιφάδα χιονιού δημιουργεί κρυστάλλους από το νερό. Σ’ ένα παραμύθι ή σ’ ένα ποίημα, τα παιδιά χαίρονται τις επαναλήψεις, τα ρεφρέν, και τα πασίγνωστα μοτίβα, επειδή κάθε φορά τ’ αναγνωρίζουν –βάζουν τάξη σ’ ένα κείμενο. Ο κόσμος αποκτά μια υπέροχη ομαλότητα. Θυμάμαι ακόμα πόσο πάλευα με τον εαυτό μου, όταν ήμουν παιδί, για δικαιοσύνη, συμμετρία και ίσα δικαιώματα για το αριστερό και το δεξί: αν χτυπούσα με τα δάχτυλα έναν ρυθμό στο τραπέζι, μετρούσα πόσες φορές έπαιζε το κάθε δάχτυλο, για να μην αδικηθεί κανένα! Όταν χειροκροτούσα, χτυπούσα τη δεξιά παλάμη πάνω στην αριστερή, μα ύστερα σκέφτηκα πως αυτό ήταν άδικο κι έμαθα να κάνω και το αντίθετο να χτυπώ την αριστερή παλάμη πάνω στη δεξιά. Αυτή η ενστικτώδης επιθυμία για ισορροπία είναι αστεία βέβαια, δείχνει όμως την ανάγκη να εμποδίσει κανείς τη μονομέρεια στον κόσμο. Κι εγώ είχα την αίσθηση ότι ήμουν προσωπικά υπεύθυνη γι’ αυτή την ισορροπία. 

Η τάση των παιδιών για ποιήματα και ιστορίες πηγάζει επίσης από την ανάγκη τους να φέρουν τάξη στο χάος του κόσμου. Από την αβεβαιότητα, όλα τείνουν προς μία τάξη. Ποιηματάκια, παραδοσιακά τραγούδια, παιχνίδια, παραμύθια, ποίηση όλες αυτές οι ρυθμικά οργανωμένες μορφές ύπαρξης βοηθούν τα παιδιά να διαμορφώσουν την παρουσία τους στο γενικότερο χάος. Δημιουργούν μία ενστικτώδη επίγνωση ότι η τάξη είναι εφικτή στον κόσμο και ότι κάθε άνθρωπος έχει θέση σ’ αυτόν. Όλα συντείνουν προς αυτό τον σκοπό: η ρυθμική οργάνωση του κειμένου, οι σειρές των γραμμάτων και ο σχεδιασμός της σελίδας, η εντύπωση ότι το βιβλίο είναι ένα καλά οργανωμένο σύνολο. Το παιδικό βιβλίο είναι μια θαυμαστή δύναμη που ενισχύει τη μεγάλη επιθυμία και την ικανότητα του νεαρού ατόμου να υπάρξει. Ενισχύει το θάρρος του να ζήσει.

Η τάση των παιδιών για ποιήματα και ιστορίες πηγάζει επίσης από την ανάγκη τους να φέρουν τάξη στο χάος του κόσμου. Από την αβεβαιότητα, όλα τείνουν προς μία τάξη. Ποιηματάκια, παραδοσιακά τραγούδια, παιχνίδια, παραμύθια, ποίηση όλες αυτές οι ρυθμικά οργανωμένες μορφές ύπαρξης βοηθούν τα παιδιά να διαμορφώσουν την παρουσία τους στο γενικότερο χάος. Δημιουργούν μία ενστικτώδη επίγνωση ότι η τάξη είναι εφικτή στον κόσμο και ότι κάθε άνθρωπος έχει θέση σ’ αυτόν. Όλα συντείνουν προς αυτό τον σκοπό: η ρυθμική οργάνωση του κειμένου, οι σειρές των γραμμάτων και ο σχεδιασμός της σελίδας, η εντύπωση ότι το βιβλίο είναι ένα καλά οργανωμένο σύνολο. Το μεγάλο αποκαλύπτεται στο μικρό και αυτό το μορφοποιούμε στα παιδικά βιβλία, ακόμα κι αν δεν έχουμε κατά νου τα περί Θεού ή τα περί μορφοκλασμάτων γνωστών ως φράκταλ. Το παιδικό βιβλίο είναι μια θαυμαστή δύναμη που ενισχύει τη μεγάλη επιθυμία και την ικανότητα του νεαρού ατόμου να υπάρξει. Ενισχύει το θάρρος του να ζήσει.

Η απόδοση του μηνύματος στην ελληνική γλώσσα έγινε από την Ελληνίδα συγγραφέα Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου.